اولین فرزند پیامبر (ص) قاسم بود که قبل از بعثت متولد شد و در دو سالگی از دنیا رفت. دیگر فرزند پسر آن حضرت که عبدلله نام داشت و ملقب به طاهر و طیب گشت، پس از بعثت متولد شد و در همان مکه وفات نمود. بعد از مرگ او عاص بن وائل رسول خدا (ص) را ابتر نامید و سوره کوثر در پاسخ وی نازل گردید. همچنین فرزند دیگر پیامبر (ص) که نام ابراهیم بر او نهاده بودند اگر چه بعد از بعثت (سال هشتم هجرت در مدینه ) متولد گشت اما در همان طفولیت (سال نهم هجرت ) دار فانی را وداع گفت. طبعـا بچه هایی که بعد از اسلام از دنیا رفته باشند بخاطر پدرشان به اسلام ملحق می گردند و لو به سن بلوغ نرسیده باشند [i] .
اما در باره دختران آن حضرت دیدگاههای مختلفی وجود دارد. مثلا عدهای آنها را دختر خوانده های پیامبر (ص) می دانند و با استناد به قرائنی، تولد دختران پیامبر (ص) را بعد از بعثت، یقینی تلقی میکنند [ii] .
البته گروهی دیگر معتقدند که آنها دختران حقیقی پیامبر (ص) هستند و قبل از بعثت هم متولد گشتهاند ولی باید توجه داشت که آنها در زمان ظهور اسلام مسلمان شدهاند و بخاطر همین عتبه از رقیه و عتیبه از امکلثوم جدا گشت و حکم به جدائی زینب از ابیالعاص شد.
در گفتار ذیل ما شما را به گزیده مقالاتی از http://www.hawzah.net/Per/Default.asp جلب مینمائیم و تحقیق بیشتر را به خودتان واگذار میکنیم:
فرزندان رسول خدا از خدیجه علیهاالسلام
رسول خدا (ص) به جز ابراهیم که از «ماریه قبطیه» کنیز مصری آن حضرت متولد شد، همان کنیزی که مقوقس (حاکممصر) برای آن حضرت فرستاد، فرزندان دیگری داشت که همگی از بانوی بزرگوار اسلام خدیجه سلام الله علیها بودند که خدای تعالی به آن حضرت عنایت فرمود. البته در عدد آنها و بلکه در نام آنها نیز اختلاف است، و مشهور آن است که آنها شش تن بودند، یعنی دو پسر و چهار دختر، و دانشمند فقید مرحوم دکتر آیتی در تاریخ پیامبر اسلام (ص) نام آنها و ترتیب ولادت و وفات آنها را بدینگونه ذکر کرده که در ذیل میخوانید :
1. قاسم که نخستین فرزند رسول خدا (ص) است، و پیش از بعثت در مکه تولد یافت، و پیامبر (ص) به نام وی «ابو القاسم» کنیه گرفت، و نیز نخستین فرزندی است که از رسول خدا (ص) در مکه وفات یافت و در آن موقع دو ساله بود .
2. زینب دختر بزرگ آن حضرت که بعد از قاسم در سی سالگی پیامبر (ص) تولد یافت، و پیش از اسلام به ازدواج پسرخاله خود «ابو العاص بن ربیع» درآمد و پس از جنگ بدر به مدینه هجرت کرد و در سال هشتم هجرت در مدینه وفات یافت .
3. رقیه که پیش از اسلام و بعد از زینب، در مکه تولد یافت و پیش از اسلام به عقد «عتبة بن ابی لهب» درآمد و پس از نزول سوره «تبتیدا ابی لهب» و پیش از عروسی به دستور ابو لهب و همسرش «ام جمیل» از وی جدا گشت و سپس به عقد «عثمانبنعفان» درآمد و در هجرت اول مسلمین به حبشه با وی هجرتکرد و آنگاه به مکه بازگشت و به مدینه هجرت کرد و در سال دوم هجرت سه روز بعد از بدر، همان روزی که مژده فتح بدر به مدینه رسید، وفات یافت .
4- ام کلثوم که او نیز در مکه تولد یافت و پیش از اسلام به عقد «عتیبة بن ابی لهب» درآمد و مانند خواهرش پیش از عروسی از «عتیبه» جدا شد، و در سال سوم هجرت به ازدواج «عثمان بنعفان» درآمد، و در سال نهم هجرت وفات کرد .
5- فاطمه علیها السلام که ظاهرا در حدود پنجسال پیش ازبعثت رسول خدا (ص) در مکه تولد یافت [iii] و در مدینه به ازدواج «امیر المؤمنین» علی علیه السلام درآمد، و پس از وفات پیامبر (ص) به فاصلهای در حدود چهل روز تا هشت ماه وفات یافت و نسل رسول خدا (ص) تنها از وی باقی ماند و یازده امام معصوم از دامن مطهر وی پدید آمدند .
6- عبد الله که پس از بعثت پیامبر خدا (ص) در مکه متولد شد و «طیب» و «طاهر» لقب یافت و در همان مکه وفات کرد و پس از وفات او «عاص بن وائل سهمی» رسول خدا را «ابتر» خواند و سوره کوثر در پاسخ وی نازل گردید. [iv]
و البته همانگونه که گفته شد آنچه ایشان انتخاب کرده و نوشتهاند بر طبق قول مشهور است، ولی اقوال دیگری هم در این باره هست که در سیره ابن هشام و کتاب المنتقی فی مولدالمصطفی [v] و کتابهای دیگر نقل شده است [vi] .
عدهای بر این عقیدهاند که رقیه و دختر دیگری که منسوب به پیامبر (ص) است و او را پیامبر (ص) بعد از رقیه به عقد عثمان درآورده دختر پیامبر (ص) و حضرت خدیجه نبودهاند؛ بلکه این دو دختر با پسری بنام هند از فرزندان هاله خواهر خدیجه بودهاند، منتهی در اثر ناداری و سپس مردن پدر و مادر آنها، آن دو دختر تحت سرپرستی خدیجه در آمده و در دامن رسول خدا (ص) پرورش یافتهاند و آن پسر هم با کسان پدرخویش بزرگ شده است. [vii]
مقدسی مورخ و نویسندة کتاب “البدء و التاریخ” می گوید: خدیجه “علیهاالسلام” هفت فرزند از پیامبر اکرم (ص) داشت، یک پسر بنام عبد مناف که در دوران قبل از بعثت متولد شد و دو پسر به نام های قاسم و عبدالله که در دوران اسلام متولد شدند و چهار دختر به نام های ام کلثوم، زینب، رقیه و فاطمه (س) [viii]
همچنین قسطلانی مورخ و نویسنده کتاب “المواهب اللدنیه” می گوید: قول ضعیفی می گوید که قبل از مبعث یک فرزند داشته به نام عبدمناف… پس به استثنای این فرزند تمام فرزندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در زمان اسلام و بعد از بعثت متولد شده اند. [ix]
پس اگر تمام دختران پیامبر اکرم (ص) بعد از بعثت متولد شده اند، چگونه می توان این قصه تاریخی را پذیرفت که: دو دختر پیامبر (ص) در زمان جاهلیت با دو پسر ابولهب ازدواج کردند و بعد از بعثت از آن دو جدا شدند؟!
و چگونه می توان این داستان را قبول کرد که:
پیامبر صلی الله علیه و آله رقیه را به همسری عثمان بن عفان درآورد و او با عثمان در دو هجرت مسلمانان به حبشه رفت. [x]
در حالیکه هجرت اولی در سال پنجم بعد از بعثت انجام شد. چگونه است که رقیه قبل از بعثت با پسر ابولهب ازدواج کرد و از او جدا شد و با عثمان ازدواج کرد و با او به هجرت حبشه رفت، در حالیکه بعد از بعثت متولد شده بود؟!
این قرائن آن نظریه را تأیید می کند که آن رقیه که با عثمان ازدواج کرده غیر از رقیة دختر پیامبر (ص) است، او دختر خوانده پیامبر (ص) بوده و می دانید که عرب ها دختر خوانده را دختر می خواندند، همچنین درباره امکلثوم، چون فرض آن است که آنها بعد از بعثت متولد شده اند.
شیخ محمد حسن آل یاسین می گوید، بعضی از تواریخ می گویند که زینب در سن سی سالگی پیامبر صلی الله علیه و آله متولد شد و قبل از بعثت با «ابوالعاص بن ربیع» ازدواج کرد. [و ما می دانیم که پیامبر اکرم (ص) در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند و این یعنی سن جناب زینب طبق آن نظریة تاریخی فقط ده سال بوده است]. یعنی او قبل از ده سالگی با ابوالعاص ازدواج کرده و دو فرزند به نام های علی و امامه آورد و بعد همین دختر یعنی امامه همراه مادرش در اول بعثت مسلمان شد؟! این مطلب غیر معقول است! یعنی ممکن نیست که دختری قبل از ده سالگی ازدواج کند و قبل از ده سالگی دختری بیاورد و این فرزند دختر بزرگ شود و همراه با مادرش در اول بعثت مسلمان شود، در حالیکه مادرش نیز حدود ده سال عمر دارد! [xi]
برای اطلاع بیشتر به کتاب (الصحیح من سیره النبی، ج 1، ص 123 ـ 126) مراجعه نمایید.
[i] البته فرزندان پیامبر(ص) اگر قبل ازبعثت از دنیا رفته باشند گرچه احکام مسلمان را ندارند اما به جهت پدر که موحد بوده است ملحق به کفار نمی باشند و شرافت پدر به آنها نیز سرایت خواهد کرد.
[ii] برای آگاهی بیشتر پیشنهاد می گردد کتاب بنات النبی (دختران پیامبر(ص) ) نوشته جعفر مرتضی الحسینی العاملی، ( انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی) را مطالعه فرمائید.
[iii] البته نظر دانشمندان و محدثین شیعه عموما آنست که ولادت آن حضرت پنج سال بعد از بعثت بوده، و شاید بهمین جهت نیز ایشان بعنوان ظاهر این قول را ذکر کردهاند .
[iv] تاریخ پیامبر اسلام صفحه 69-71.
[v] سیره ابن هشام ج 1 ص 190 بحار الانوار ج 22 ص 166 .
[vi] درسهایی از تاریخ تحلیلی اسلام , رسولی محلاتی , جلد 2 صفحه 52
[vii] جانشینان محکوم ترجمهای از کتاب البدع المحدثه یا اغاثه ابوالقاسم علی بن احمد بن موسی بن امام جواد علیه السلام، صفحه .150
[viii] (البدء و التاریخ: ج 5، ص 16 و ج 4، ص 139)
[ix] (المواهب اللدنیه: ج 1، ص 196)
[x] (البدء و التاریخ: ج 5، ص 17)
[xi] (کتاب النبوه: پاورقی ص 65)
منبع:
آخرین نظرات